Głównym celem Projektu było wdrożenie w szkołach podstawowych w gminach, będących partnerami Projektu, programowalnych inteligentnych pomocy dydaktycznych do nauczania informatyki i matematyki, w ramach zajęć pozalekcyjnych i przygotowanie nauczycieli do prowadzenia tych zajęć oraz włączenia stworzonych laboratoriów kodowania do programu nauczania w zakresie informatyki i matematyki w klasach 1-3 oraz 4-8.
W Projekcie realizowane były zajęcia pozalekcyjne z uczniami, w ramach dziecięcego laboratorium kodowania na dwóch poziomach:
- Klasy 1-3 laboratorium LEGO® WeDo 2.0
- Klasy 4-8 laboratorium LEGO® MINDSTORMS® Education EV3
Uczniowie podczas 30 godzin zajęć realizowali projekty uczniowskie oraz przygotowywali się do turniejów robotów, rozgrywanych na zakończenie każdej z 3 edycji Projektu.
Partnerzy Projektu:
- Fundacja eSzkoła – Partner Wiodący
- Miasto i Gmina Kórnik
- Gmina Czerwonak
- Miasto i Gmina Pobiedziska
- Gmina Kleszczewo
W projekcie wzięło udział 12 szkół
zlokalizowanych na terenie gmin partnerskich
Miasto i Gmina Kórnik
- Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Tytusa Działyńskiego w Kórniku
- Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Teofili z Działyńskich Szołdrskiej-Potulickiej w Kórniku
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie
- Szkoła Podstawowa im. Jana Wójkiewicza w Radzewie
- Szkoła Podstawowa w Kamionkach
- Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Robakowie
Gmina Czerwonak
- Szkoła Podstawowa im. gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Koziegłowach
- Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego w Owińskach
Miasto i Gmina Pobiedziska
- Zespół Szkoła Podstawowa i Przedszkole im. Bolesława Chrobrego w Biskupicach
- Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Jerzykowie
Gmina Kleszczewo
- Zespół Szkół w Kleszczewie
- Zespół Szkół w Tulcach
Okres realizacji: 01.2019 – 12.2021
W ramach Projektu odbyły się 3 edycje zajęć:
- I edycja: wrzesień – grudzień 2019 rok
- II edycja: styczeń – czerwiec 2020 rok
- III edycja: wrzesień – grudzień 2020 rok
Grupę docelową stanowili uczniowie szkół podstawowych klas 1-3 oraz klas 4-8.
W ramach zajęć tworzone były 12-osobowe grupy uczniowskie. Łącznie w projekcie udział wzięło 1308 uczniów.
Zadania szkół
Do obowiązków szkoły uczestniczącej w Projekcie należało:
- Rekrutacja i zatrudnienie nauczycieli – opiekunów grup uczniowskich.
- Umożliwienie opiekunom udziału w warsztatach rozpoczynających Projekt (4 dni).
- Umożliwienie opiekunom udziału w warsztatach podsumowujących Projekt (2 dni).
- Przeprowadzenie rekrutacji uczniów na zajęcia pozalekcyjne.
- Zagwarantowanie nadzoru pedagogicznego nad prowadzonymi w szkole zajęciami pozalekcyjnymi.
- Zagwarantowanie sal na zajęcia pozalekcyjne.
- Zapewnienie ochrony przekazanego szkole doposażenia (zestawów edukacyjnych i urządzeń komputerowych).
- Zorganizowanie wewnętrznego konkursu robotyki/matematyki.
- Zapewnienie zwycięskim zespołom oraz ich opiekunom udziału w międzyszkolnym finale konkursu w ramach trzech edycji.
Rekrutacja uczniów
Rekrutacja uczniów prowadzona była oddzielnie dla każdej edycji Projektu. O udziale uczniów w Projekcie decydowali nauczyciele, kierując się swoimi kompetencjami pedagogicznymi w zakresie identyfikacji talentów i uzdolnień uczniów. Rekrutacja była przeprowadzona z zachowaniem zasady równości szans i niedyskryminacji.
Doradztwo zawodowe
Celem doradztwa zawodowego było przygotowanie uczniów klas siódmych do wyboru swojej ścieżki zawodowej.
Dla poszczególnych gmin przewidziano następujące liczby godzin:
- Gmina Kórnik – 100 godzin,
- Gminna Kleszczewo – 50 godzin,
- Gmina Czerwonak – 50 godzin,
- Gmina Pobiedziska – 50 godzin.
Wyposażenie szkół
Wszystkie szkoły biorące udział w Projekcie Liga eSzkoła zostały doposażone w kompletne laboratoria kodowania w oparciu o programowalne zestawy klocków Lego®:
- Laboratorium LEGO® WeDo 2.0 przeznaczone dla dzieci z klas 1-3, w skład którego weszło:
- 6 zestawów LEGO® WeDo 2.0
- 6 zestawów LEGO® MoreToMath
- 6 tabletów dla uczniów
- 1 komputer typu notebook dla nauczyciela
- Laboratorium LEGO® MINDSTORSMS® przeznaczone dla dzieci z klas 4-8, w skład którego weszło:
- 6 zestawów LEGO® MINDSTORMS® EV3
- 3 komputery typu notebook dla uczniów
- 3 tablety dla uczniów
- 1 komputer typu notebook dla nauczyciela
- Laboratorium LEGO® WeDo 2.0 przeznaczone dla dzieci z klas 1-3, w skład którego weszło:
Projekt “Liga eSzkoła” został zrealizowany w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020; Oś Priorytetowa 8 Edukacja; Działanie 8.1 „Ograniczenie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz wyrównanie dostępu do edukacji przedszkolnej i szkolnej” Poddziałanie 8.1.4 „Kształcenie ogólne w ramach ZIT dla MOF Poznania”.