Zakończenie pierwszej edycji projektu

 

 

 

 

 

Zakończenie pierwszej edycji projektu


Misja Księżyc i Mars, czyli edukacyjna podróż w przestworza

Odpalanie rakiety, uwolnienie łazika czy zbieranie próbek skał na Marsie? A przy tym gorące emocje, niesamowita rywalizacja, głośny doping kolegów ze szkolnej ławki oraz dwie i pół minuty czasu na wykonanie misji! Kosmiczny mecz – chciałoby się rzec! Była to niezwykła edukacyjna podróż w przestworza, którą uczestnicy projektu Liga eSzkoła z całą pewnością zapamiętają na długo.

13 stycznia 2020 r. w Kórnickim Centrum Rekreacji i Sportu OAZA miało miejsce zakończenie pierwszej edycji projektu Liga eSzkoła oraz finał konkursu uczniowskiego z programowania i robotyki.

W finale, który rozpoczął się o godzinie 9.00 udział wzięły 23 najlepsze drużyny uczniowskie ze wszystkich szkół uczestniczących w projekcie z czterech gmin powiatu poznańskiego: Czerwonaka, Kórnika, Kleszczewa i Pobiedzisk. Spotkaliśmy się, aby rywalizować na dwóch poziomach: klasy 1-3 oraz 4-8. Dzieci i młodzież w trakcie finału miały okazję zaprezentować efekty swojej pracy, którą wykonały przez ostatnie miesiące.

Zakończenie pierwszej edycji projektu

 


Problemy na Księżycu

Zespoły uczniowskie z klas 1-3 pracowały na zestawach LEGO EDUCATION WeDo 2.0 i MoreToMath. Narzędzie to było jednak tylko jednym z elementów całego projektu, który miał charakter badawczy. Dzieci w trakcie ostatnich miesięcy wyleciały na Księżyc, a ich zadaniem było rozwiązać jeden z problemów, jaki może tam wystąpić. Jak podpowiada Notatnik Inżyniera – problemy były różne – niektórzy starali się rozwiązać problem braku tlenu, inni braku wody czy energii. Jak zaznacza Bartosz Sobkowiak (Certyfikowany Trener LEGO Education, Fundacja ALE Nauczanie) - „Notatnik Inżyniera to nie tylko zasugerowane problemy, ale również skarbnica podpowiedzi. Nie ma jednak gotowych rozwiązań – do tej wiedzy trzeba dojść samemu. Na każdej lekcji, na każdym etapie poznawania, uczniowie również spotykali się z klockami i różnymi problemami badawczymi - jednocześnie poznawali możliwości budowania i programowania robotów w kontekście tych konkretnych problemów badawczych”.

W efekcie końcowym czteroosobowe drużyny miały za zadanie skonstruować bazę na Księżycu, w której będą stworzone warunki do życia oraz przygotować plakat prezentujący ich pracę.

Zakończenie pierwszej edycji projektu

Najlepiej z misją na Księżyc poradziła sobie grupa ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie. W klasyfikacji ogólnej II miejsce zdobyła Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego w Owińskach, III miejsce powędrowało do Szkoły Podstawowej im. Jana Wójkiewicza w Radzewie.

Krótko po ogłoszeniu wyników rozmawiałam z opiekunką zwycięskiej grupy – Urszulą Smoczyńską.
I miejsce! Spodziewaliście się tego? – „Absolutnie nie! Moje uczennice to są najmłodsze dzieci w tej grupie (I klasa), więc byłabym z nich równie dumna jakby dostały wyróżnienie. Podium się nie spodziewaliśmy”. Jak wyglądy wspólne zajęcia z dziewczynami? – „To nie było takie proste. Same przyznawały, że się często sprzeczały. Nie było łatwo się dogadać czy ustąpić. I to chyba był najtrudniejszy moment. A cała reszta to już była świetna zabawa przy klockach LEGO, przy projektowaniu, przy wymyślaniu różnych rzeczy. Okazało się, że one mają niesamowitą wyobraźnię! Jestem z nich mega dumna! To jest coś niesamowitego”.


Misja na Marsa

Starsze grupy, z klas 4-8, pracowały na zestawach LEGO EDUCATION Mindstorms EV3. One również zmierzyły się z kosmosem - planowali misję na Marsa!

Ich problemy badawcze były też znacznie trudniejsze. Przygotowania do lotu, sama podróż oraz pobyt na Marsie. Projekty były bardzo różnorodne, ale poza rozwiązaniem problemu badawczego musieli pokazać, że są drużyną! Tego właśnie dotyczyła jedna z punktowanych konkurencji - pracy zespołowej. Zadanie miało wykazać ich umiejętność pracy w grupie, z czym wszyscy poradzili sobie świetnie!

Drugim zadaniem był projekt badawczy. Każda z drużyn miała dosłownie swoje 5 minut na jego zaprezentowanie. W tym czasie m. in. uczniowie opowiadali jaki podjęli problem, jak planowali go rozwiązać, czy robili jakieś badania, a także z kim podzielili się tym projektem.

Trzeci element - Robot Design. Zadanie polegało na wykazaniu, że robot, którego zbudowali jest konstrukcyjnie jak najlepszy, jak najbardziej zaawansowany, ale przede wszystkim jest zdolny do tego, aby wykonać wszystkie misje na Marsie.

Misja na Marsie, czyli Robot Game – to czwarta z konkurencji, której finał odbywał się w Kórnickim Centrum Rekreacji i Sportu OAZA. W trakcie Turnieju Robotów każdy z zespołów miał trzy przejazdy punktowane, najlepszy z przejazdów liczył się do kwalifikacji ogólnej. Najpierw cztery najlepsze drużyny awansowały do półfinału, a następnie odbył się finał dwóch najlepszych drużyn. Jakie zadania mieli do wykonania zawodnicy w tej konkurencji? Umieścić satelitę na orbicie, zebrać próbki skał, uwolnić łazika marsjańskiego, wysłać satelitę na orbitę i uruchomić komunikację z Ziemią, zapewnić zasilanie poprzez uruchomienie paneli słonecznych, skompletować załogę oraz odpalić rakietę! Brzmi kosmicznie, prawda? Zwłaszcza, że na wykonanie tych wszystkich zadań mieli tylko dwie i pół minuty!

Zakończenie pierwszej edycji projektu

Zaznaczmy, że z wszystkich wspomnianych wyżej czterech konkurencji punkty się sumują, a zwycięstwo trafiło do drużyny, która uzyskała największą ilość punktów, tj. do Szkoły Podstawowej im. gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Koziegłowach! Tuż za nimi znalazła się Szkoła Podstawowa im. Jana Wójkiewicza w Radzewie. III miejsce wywalczyła Szkoła Podstawowa w Kamionkach!

Jak wyglądały zajęcia pozalekcyjne? „Dzieci były bardzo chętne, żeby współpracować, bardzo im się podobało. Później, gdy rozpoczęły się misje to trochę się zniechęciły, ale było to dla nich wyzwanie, które nauczyło ich eksperymentowania i rozwijania umiejętności logicznego myślenia” – wspomina Izabela Topolska ze Szkoły Podstawowej w Kamionkach, której grupa znalazła się na podium. Zapytana o to czy dzięki projektowi poznała swoich uczniów z innej strony odpowiada: „Bardzo! Okazało się, że każdy z nich znalazł swoje miejsce w projekcie. Dwójka dzieci idealnie radzi sobie z programowaniem, inne są lepsze w budowaniu, a jeszcze inne w prezentowaniu. Każdy zna swoje miejsce i swoją rolę. I każdy z nich ma poczucie sukcesu w swojej dziedzinie. Co dla mnie, jako nauczyciela, jest spełnieniem marzeń! Chciałabym, żeby tak było zawsze. A dzisiejsza atmosfera? Emocje są bardzo duże, ale cały czas powtarzamy sobie, że zwycięzcą jest ten, kto się najlepiej bawi”.

A jak zajęcia wspomina Artur Burek – opiekun zespołu uczniowskiego ze Szkoły Podstawowej im. gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Koziegłowach, który wspólnie ze swoją drużyną uczcił ostatnie zajęcia dobrą pizzą? - „Dzieci były bardzo chętne. Grupa widać, że jest zafascynowana klockami i zaangażowana. Zajęcia uczą przede wszystkim logicznego myślenia. Dzieciaki dochodzą tutaj same do tego jak ustawić robota, jaki wybrać kąt czy jak dopasować żyroskop. Są czujniki, którymi trzeba umieć się posługiwać i do tego dostosować całe ustawienie robota i wszystkich poszczególnych elementów tej misji. Także tutaj na pewno myślenie, logika, współpraca w grupie, bo o to głównie chodzi. Oni wszyscy razem pracowali na ten sukces – mniejszy czy większy, ale RAZEM. Dzisiaj są nerwy, ale jedni drugich podtrzymują na duchu, więc to jest duży plus. Wspierają się. Tutaj mamy trzy różne klasy, które wcześniej się nie znały, a przez te zajęcia się zżyły. Jesteśmy dużą szkołą – cieszę się, że dzięki temu projektowi tak się wszyscy zgrali”.

Na podsumowaniu pierwszej edycji projektu nie zabrakło również przedstawicieli władz samorządowych, którzy wspierali swoje szkoły. Wśród nich był Bogdan Kemnitz – Wójt Gminy Kleszczewo:

„To jest najciekawszy projekt unijny w zakresie oświaty. Projekt, który zarówno odpowiada zainteresowaniom uczniów, jak i pozwala na pogłębianie ich praktycznej wiedzy. Praktycznej – co jest bardzo ważne! Nie jest to ta wiedza podręcznikowa, która w życiu się niewiele później przydaje. Tu jest coś takiego, co znakomicie wpisuje się w aktualne potrzeby i zainteresowania uczniów. Nauka poprzez zabawę – bardzo fajna sprawa! Tak jak obserwuję tutaj - praca zespołowa - co pokazuje, że samemu nie zawsze wiele się osiągnie, w grupie można zdziałać wiele. Pod każdym względem znakomity projekt”.

Nagrody główne, tj. lunety i teleskopy, wręczali Wójt Gminy Kleszczewo Bogdan Kemnitz, Kierownik Referatu Oświaty, Kultury, Sportu i Pożytku Publicznego Gminy Pobiedziska Irena Anioł oraz Burmistrz Miasta i Gminy Kórnik Przemysław Pacholski, który tak podsumował rywalizację zespołów uczniowskich:

„Miło było Was wszystkich gościć w Kórniku. Dziękuję przede wszystkim organizatorom, dziękuję opiekunom tych młodych ludzi – za to, że potraficie ich wciągnąć  w naprawdę coś fajnego. Myślę, że najlepsza nauka jest przez zabawę i to można było dzisiaj zaobserwować. Teraz zwrócę się do Was – młodzi inżynierowie – niezależnie od wyniku wszyscy jesteście wygranymi. Wszyscy mieliście świetne pomysły jak rozwiązać te wyzwania, które przed Wami stały. W tych zawodach to trochę tak jak w sporcie – czasami robot był źle ustawiony, czasami zawodnik ma trochę gorszy dzień, czasem wypada coś lepiej lub gorzej. A na pewno macie super podwaliny do tego, aby dalej kontynuować swoje pasje związane z techniką, czego Wam serdecznie życzę. Miło było patrzeć jak puszczacie te roboty w ruch i one działają tak jak Wy chcecie! Gratuluję Wam bardzo serdecznie”.

Atmosfera tego niezwykłego wydarzenia z całą pewnością udzieliła się Wszystkim obecnym. A jak wydarzenie ocenia Bartosz Sobkowiak, który miał okazję prowadzić Turnieje Robotów i dla którego klocki LEGO Education to codzienna praca? – „Nie mam tyle dobrych słów, żeby wyrazić to co tutaj się dzieje! Jaka tu jest energia, jaka tu jest radość dzieciaków! To co widoczne to zaangażowanie i przede wszystkim wiedza i umiejętności jakie zdobywali przez ostatnie miesiące – co dla mnie jako trenera jest bardzo budujące”.

Nauka poprzez zabawę, rozwiązywanie problemów, praca zespołowa i nowoczesne narzędzia – to klucz do edukacji przyszłości, w której liczy się uczeń, jego potrzeby i zainteresowania. To recepta na to, aby spojrzeć na edukację z innej strony. Lekcje mogą być niezapomnianą przygodą, a zdrowa rywalizacja kosmicznym meczem, w której drużyny walczą o to, która pierwsza wyśle rakietę na Marsa!

Projekt "Liga eSzkoła" realizowany jest w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. Organizatorem projektu jest Fundacja eSzkoła. Głównym celem Projektu jest wdrożenie w szkołach podstawowych w gminach, będących partnerami Projektu, programowalnych inteligentnych pomocy dydaktycznych do nauczania informatyki i matematyki, w ramach zajęć pozalekcyjnych i przygotowanie nauczycieli do prowadzenia tych zajęć oraz włączenia stworzonych laboratoriów kodowania do programu nauczania w zakresie informatyki i matematyki w klasach 1-3 oraz 4-8.

Przed nami kolejne edycje projektu Liga eSzkoły: II edycja, która już się rozpoczęła i potrwa do czerwca, oraz III ostatnia edycja, która zaplanowana jest na wrzesień – grudzień 2020. Łącznie w projekcie przewidziano udział 1308 uczniów.

Monika Błaszczak-Mańkowska

Galeria zdjęć z prezentacji prac klas 1-3
Galeria zdjęć z rywalizacji klas 4-8
Galeria zdjęć z rozdania nagród dla klas 1-3
Galeria zdjęć z rozdania nagród dla klas 4-8

Protokół wyników konkursów dla klas 1-3 i 4-8